Téma: PŘÍROD POMALU USÍNÁ
Podtéma: LISTONOŠ VÍTR (Draci – pouštění draků, Příroda se připravuje k zimní spánku – stromy a keře opadávají, Změny počasí)
Cíl:
- Seznámení se s druhy počasí – přiřazování k odpovídajícímu piktogramu
- Poznávání a rozlišování druhů listů stromů
- Určování barev a používání odpovídajících názvů
- Posilování kladného vztahu k přírodě
Společné vzdělávání a sdílení v raním kruhu:
- Počasí: sdělení aktuálního stavu; kalendář: určení dne, měsíce a ročního období
- Počasí na podzim, opakování ročních období (názvy, změny v přírodě a popis, typické činnosti pro dané období)
- Druhy stromů – jejich listy
- Draci: pohádky, ve světě – druhy, pouštění draků (kde je pouštíme a s kým, barvy…)
- Legenda o sv. Martinovi
Výtvarné a pracovní činnosti:
- Listy: frotáž (voskovky, pastelky), malování, kreslení, obtiskávání (vodové, temperové barvy, suchý pastel, pastelky, voskovky…), stříhání, lepení
- Modelování a práce s keramickou hlínou: otisk listu
- LandArt: mandala, dle fantazie využití přírodnin
- Kůň, drak, mrak: skládání z papíru, vystřihování, dokreslování a dolepování detailů
- Společná práce: Mandala z přírodnin: lepení; stavění „lesa“ – využití přírodnin
- Omalovánky k tématu
Tělesné a pohybové činnosti:
- Pohybová hra: Štronzo: zastavení pohybu na signál (s využitím písničky „Prší prší..; Honička – „baba“ – „Princ chytá draka“
- Procvičení a protažení svalů v různých polohách (stoj, klek, sed, leh), cvičení prvků Tai-chi, relaxace a uvolnění, zklidnění těla, masírování zad kamaráda
Hudební činnosti, básničky a říkanky:
- Nácvik básničky: „Chyť si draka…, Hrabu zahrádku…Martin hází vločky…“
- Nácvik písničky: „Listopad…“, „Vyletěl si pyšný drak…, Martin na bílém koni…“, opakování známých lidových písniček („Prší prší, Dešťové kapičky…)
- Rytmizace: tleskání, pleskání, práce s Orffovými nástroji – dřívka
- Poslech písničky: „Když draka bolí hlava – K.Gott“
- Prohlížení knížek k tématu, encyklopedií a obrázků
Logopedická chvilka, procvičování mluvidel, sluchová cvičení:
- Gymnastika obličejových svalů, jazyka a rtů – olíznutí horního – dolního rtu, „boulička, kapřík“, nafouknutí tváří, mrak…)
- Dechové cvičení: nádech do břicha, prodloužený výdech
- Sluchové vnímání: sluchová paměť – opakování slov, tvorba rýmů (les – pes…)
- Vytváření vět – gramaticky správně
Rozumové činnosti:
- Třídění a přiřazování přírodnin, obrázků přírodnin – podle velikosti, druhu (dvojice, malý – větší – největší) – šišky, žaludy, kaštany
- Předmatematické činnosti: přiřazování – stejný počet prvků („kolíčkování“), více – méně prvků; srovnávání délek: kratší – delší
- Přiřazování: barevný – černobílý obrázek, dvojice listů, draků
- Pexeso – počasí
- Barvy: názvy, přiřazování, pojmenování
- ICT: Bee-bot
- Kimova hra: trénink paměti (chybějící předmět – jeho pojmenování)
Smyslové činnosti:
- Manipulace s přírodninami – jejich vůně, tvary, druh povrchu
- Třídění přírodnin: listy
- ICT: digitální mikroskop – pozorování přírodnin
Činnosti pro nejstarší předškoláky – příprava na vstup do ZŠ:
- Předčtenářské činnosti: Pojmenovávání, vytleskávání slov na slabiky, určování první a poslední hlásky; opaky: nahoře x dole, malý x velký;
- Písmena: vyhledávání, přiřazování a napodobování podle vzoru, tiskání
- Předmatematické činnosti: přiřazování k odpovídajícímu počtu prvků a počítání 1 – 5 – 10; předložky: nad – pod, před – za – vedle; srovnávání: velký – menší – nejmenší, větší než…
- Grafomotorika: nácvik správného úchopu psacího náčiní a sedu; nácvik uvolnění velkých kloubů a tvarů: dráha (drak letí), svislá čára (prší)
E.V.V.O.: 2.1.1.1. Uvědomění si souvislostí mezi střídáním ročních období a změnami v přírodě
Bezpečnost: Připomínat rizika úrazů a poškození při hrách, stravování a umývání
Nelézt na kryty (ústřední topení), parapety, nábytek
Chodit ze schodů pomalu a s odstupy, nestrkat do sebe zezadu
Ostatní: 31. 10. 17:00 – 18:30 – Halloween v MŠ Pod Školkou
9.11. – Spolupráce se ZŠ s 1. třídou – společné aktivity k svátku svatého Martina
10.11. – Vánoční focení
—————————————————————————————–
BÁSNIČKY, ŘÍKANKY
HRABU, HRABU ZAHRÁDKU
Protřepeme ručičky, nachystáme hrabičky. Hrabu, hrabu zahrádku, z listí dělám hromádku. |
PODZIM
Ale ale, copak je to? To už není žádné léto? Podzim klepe na dveře ve strakaté zástěře. |
CHYŤ SI DRAKA
Chyť si draka za provázek, vyskoč nebo uletí, zatočí se nad střechami, pak zamává na děti. |
BARVIČKY (s pohybem)
Podzim našel lístečky měly barvy – barvičky… |
PODZIMNÍ
Děti už jdou pouštět draky, vem´ si svetr a pojď taky. Vítr fouká víc a více, brzy vezmem´ rukavice. |
MARTIN HÁZÍ VLOČKY
Martin hází vločky na pejsky a kočky. Zvířátka pryč poběží, než je vločky zasněží. |
PROČ CVIČÍM?
CVIČÍM CVIČÍM – TO MÁM RÁD (-A), AŤ MÁM ROVNÁ – ZDRAVÁ ZÁDA. BĚHÁM – SKÁČU DOST A DOST PRO SEBE A PRO RADOST. CVIČÍM CVIČÍM KAŽDOU CHVÍLI, AŤ MÁM SVALY A HODNĚ SÍLY. Na co potřebujeme hodně síly?….na procházku, na kolo, na běhání, na výlet… |
VĚTRNÍK (s pohybem)
Vítr vane – fouká – fičí větrník se táááákhle točí. |