Návrh výchovně vzdělávacích činností v období 20.11.-1.12.2023

Téma: Příroda pomalu usíná
Podtéma: Světla svit (světlo a tma, advent)

Cíl:

  • poznávání souvislostí, přírodních jevů a dějů
  • seznamování se s číselnou řadou (dle věku), optickými zákonitostmi a klamy, potřebou odpočinku
  • posilování volních, sebeobslužných, lokomočních, poznávacích a komunikačních dovedností
  • procvičování sluchové paměti

Činnosti komunikační a literární:

  • komunikační dovednosti – pozdrav, oslovení, vedení dialogu
  • otázka a odpověď, popisování viděného, říkadla a pranostiky
  • četba: Rákosníček a hvězdy (J. Kincl), Čekání na vánoce (A. Popprová), Lidové pohádky

Činnosti pohybové a motorické:

  • manipulace s drobným materiálem, vtlačování, kresba a otisky do písku a sypké hmoty
  • provlékání, vytrhávání, hmatové poznávání
  • chůze a běh v terénu, výstup na žebřiny, přeskoky, balanční cvičení, vyjádření nálady a hudby pohybem, pohybové hry a tanečky

Činnosti výtvarné a tvořivé:

  • hvězdné nebe – překrývaná voskovka, barevný kontrast
  • svícínky – prostřihávání, svíčky ze včelího vosku
  • adventní dekorace

Činnosti hudební a rytmické:

  • nácvik adventních melodií a tanečků (Byla jedna Káča, Hvězdička, Advent)
  • rytmický doprovod – hra na tělo (tleskání, pleskání, dupání)
  • hudební ozvěna, dynamika, kánon, práce s dechem

Činnosti poznávací a pozorovací:

  • pohyb v síti, směry, optické klamy a zvláštnosti, zrcadlení a stíny
  • pozorování změn v přírodě a počasí, střídání den / noc, světlo / tma
  • svatá Kateřina

Činnosti přemýšlivé:

  • číselná řada, geometrické tvary, absurdity, vpravo a vlevo, orientace v prostoru a ploše
  • třídění dle více kritérií (podle věku), doplňování řady a vzoru
  • zrakové rozlišování

Logochvilky:

  • pravidelné dýchání, tempo a rytmus řeči, motorika mluvidel
  • rozvíjení jazykového citu – rým, homonyma a antonyma
  • sluchové poznávání, rozlišování a paměť

Grafochvilky:

  • vodorovná, svislá a šikmá čára, křížení
  • uvolnění pletence horní končetiny, správné sezení a úchop psadla, tlak na podložku

E.V.V.O.

  • 2.1.1.1. – změny v přírodě
  • 2.1.1.2. – zvyky a tradice
  • 2.1.2.1. – seznámení s neživou přírodou
  • 2.1.4.5. – podpora samostatnosti a sebeobslužných návyků

Poučení o bezpečnosti…

  •    1. upozornění na nebezpečná místa v terénu, na školní zahradě (pozornost při chůzi)
  •   9. chodit ze schodů pomalu s odstupem
  • 10. v umývárně nerozstřikujeme vodu, bez klouzání a běhání