Téma: Příroda pomalu usíná
Podtéma: Světla svit (světlo a tma, advent)
Cíl:
- poznávání souvislostí, přírodních jevů a dějů
- seznamování se s číselnou řadou (dle věku), optickými zákonitostmi a klamy, potřebou odpočinku
- posilování volních, sebeobslužných, lokomočních, poznávacích a komunikačních dovedností
- procvičování sluchové paměti
Činnosti komunikační a literární:
- komunikační dovednosti – pozdrav, oslovení, vedení dialogu
- otázka a odpověď, popisování viděného, říkadla a pranostiky
- četba: Rákosníček a hvězdy (J. Kincl), Čekání na vánoce (A. Popprová), Lidové pohádky
Činnosti pohybové a motorické:
- manipulace s drobným materiálem, vtlačování, kresba a otisky do písku a sypké hmoty
- provlékání, vytrhávání, hmatové poznávání
- chůze a běh v terénu, výstup na žebřiny, přeskoky, balanční cvičení, vyjádření nálady a hudby pohybem, pohybové hry a tanečky
Činnosti výtvarné a tvořivé:
- hvězdné nebe – překrývaná voskovka, barevný kontrast
- svícínky – prostřihávání, svíčky ze včelího vosku
- adventní dekorace
Činnosti hudební a rytmické:
- nácvik adventních melodií a tanečků (Byla jedna Káča, Hvězdička, Advent)
- rytmický doprovod – hra na tělo (tleskání, pleskání, dupání)
- hudební ozvěna, dynamika, kánon, práce s dechem
Činnosti poznávací a pozorovací:
- pohyb v síti, směry, optické klamy a zvláštnosti, zrcadlení a stíny
- pozorování změn v přírodě a počasí, střídání den / noc, světlo / tma
- svatá Kateřina
Činnosti přemýšlivé:
- číselná řada, geometrické tvary, absurdity, vpravo a vlevo, orientace v prostoru a ploše
- třídění dle více kritérií (podle věku), doplňování řady a vzoru
- zrakové rozlišování
Logochvilky:
- pravidelné dýchání, tempo a rytmus řeči, motorika mluvidel
- rozvíjení jazykového citu – rým, homonyma a antonyma
- sluchové poznávání, rozlišování a paměť
Grafochvilky:
- vodorovná, svislá a šikmá čára, křížení
- uvolnění pletence horní končetiny, správné sezení a úchop psadla, tlak na podložku
E.V.V.O.
- 2.1.1.1. – změny v přírodě
- 2.1.1.2. – zvyky a tradice
- 2.1.2.1. – seznámení s neživou přírodou
- 2.1.4.5. – podpora samostatnosti a sebeobslužných návyků
Poučení o bezpečnosti…
- 1. upozornění na nebezpečná místa v terénu, na školní zahradě (pozornost při chůzi)
- 9. chodit ze schodů pomalu s odstupem
- 10. v umývárně nerozstřikujeme vodu, bez klouzání a běhání