Návrh výchovně vzdělávacích činností v období 2.1. – 12.1.2024

Téma: Zimní radovánky
Podtéma: Přišla zima (nový rok, Tři králové, zima)

Cíl:

  • osvojování poznatků o zvycích a tradicích
  • procvičování správného držení kresebného náčiní, motorických a komunikačních dovedností (spolupráce, respektování různých názorů a myšlenek, hledání řešení)
  • podněcování k sebevyjádření, fantazii a tvořivosti, smyslovému vnímání
  • rozvíjení matematických představ, úsudku, orientace v čase a prostoru

Činnosti komunikační a literární:

  • posilování pasivní i aktivní slovní zásoby, verbální vyjádření zážitků, pocitů, představ
  • pořekadla a pranostiky, hádanky a říkadla
  • naslouchání druhému, dokončování příběhu
  • veršované pohádky, četba: Štuclinka a Zachumlánek (F. Nepil), Dvanáct měsíčků (B. Němcová)

Činnosti pohybové a motorické:

  • chůze a běh v terénu, překonávání překážek (chůze vysoká, po nakloněné a zvýšené rovině, do schodů)
  • hod do dálky horním a dolním obloukem
  • rovnovážné a relaxační cvičení, pohybové hry
  • motání, proplétání, skládání, vizuomotorická koordinace

Činnosti výtvarné a tvořivé:

  • Tříkrálová cesta – společná práce
  • Leden – kresba tuší, kolorování
  • Vločka – tiskání, grafomotorika, skládání a střihání
  • Zima – suchý pastel, společná práce – kombinované techniky, mozaika

Činnosti hudební a rytmické:

  • vytleskávání a vydupávání rytmu, slov
  • tóny vysoké a hluboké, dynamika
  • nácvik zimních písniček – Famfrnoch, Měsíce, Písnička o vrabci; koleda My Tři králové
  • poslech: A. Vivaldi – Zima (Čtvero ročních dob)

Činnosti poznávací a pozorovací:

  • pozorování změn v přírodě, posun vpřed a vzad
  • krokování, sledování teploty – měření, pozorování pod mikroskopem a lupou
  • smyslové vnímání a poznávání, opakování pravidel soužití
  • vycházka do okolí MŠ

Činnosti přemýšlivé:

  • co je nahoře / dole; vpředu / vzadu; vpravo / vlevo
  • porovnávání počtu a velikosti, geometrické tvary
  • příčina a důsledek, serialita, řešení problémových situací
  • orientace v čase – roční období, měsíce, dny v týdnu

Logochvilky:

  • procvičování hybnosti mluvidel (retný uzávěr, čelistní kloub)
  • okohybnost, dechová cvičení
  • sluchové poznávání, jazykový cit (rým, synonyma, přídavná jména)

Grafochvilky:

  • správné držení a přiměřený tlak na pastelky, tužky, štětce
  • vedení linky
  • vtlačování, lomená čára, kroužení

E.V.V.O.

  • 2.1.1.1. – změny v přírodě
  • 2.1.1.2. – zvyky a tradice
  • 2.1.2.1. – seznámení s neživou přírodou – skupenství vody

Poučení o bezpečnosti…

  •    1. upozornění na nebezpečná místa v terénu, na školní zahradě (pozornost při chůzi)
  •   9. chodit ze schodů pomalu s odstupem
  • 10. v umývárně nerozstřikujeme vodu, bez klouzání a běhání
  • 11. bezpečnost při hrách

 

6. ledna 2024 – Tři králové
9. ledna 2024 – divadlo Dvanáct měsíčků