Návrh vzdělávacích činností na období od 26.2.–8. 3. 2024
Téma měsíce: Zima odchází
Podtéma: Máme rádi naši zemi – Ekologie, materiály – plast, kov, sklo, papír, dřevo
Cíl: prohloubit u dětí úctu k Zemi a k ochraně přírody, uvědomit si, že každý může svým chováním působit na životní prostředí.
KOMUNITNÍ KRUH:
- Povídání o prožitém víkendu
- Jak a proč pečujeme o naši zemi (šetříme vodou, energií, třídíme odpad,)
- Jak já mohu pomoci naší planetě?
- Recyklace a znovupoužití materiálů
- Druhy materiálů
- Poslech „Ekologické pohádky“, „Krtek a paraplíčko“
POHYBOVÁ ČINNOST:
- Cvičení v přírodě – běh v nerovném terénu
- Karol a Kvído – Kam patří odpadky (píseň s pohybem)
- Překážková dráha s Pepou Střepem
- PH- „Židličková štafeta“, „Třídění odpadu“
ROZUMOVÉ ČINNOSTI
- Jazykové dovednosti: rozvoj slovní zásoby – druhy materiálů, vlastnosti, využití
- Početní představy-určování pořadí (první, poslední, hned před, hned za, mezi), co je těžší/lehčí, orientace na ploše – doplnění chybějících obrázků, skládání podle čísel
- Zrakové vnímání – kolik obrázků si zapamatuješ
- Sluchové vnímání – poznej materiál podle zvuku,
- Grafomotorika – udržování dané linie- najdi cestu ke kontejnerům
VÝTVARNÉ A TVOŘIVÉ ČINNOSTI:
- Malování obrázku pro Tondu Obala
- Výroba chrastítek z ruliček od toaletního papíru
- Výroba zeměkoule
- Zašívání reflexních vestiček
- Omalovánky a PL k danému tématu
- Výzdoba oken
HUDEBNÍ ČINNOSTI:
- Básně „Ranní mrazík“, „Tráva“, „Jaro“
- Písně: „Z čeho jsou věci kolem nás“, „Třídíme odpad“, „Chválím tě Země má“, opakování lidových písní
- Zvuková hádanka – kde je schovaná Země (děti hádají podle intenzity zvuku)
PŘEDČTENÁŘSKÉ ČINNOSTI:
- Pohádka Krtek a paraplíčko – četba, rozbor příběhu
- Vytváření tvarů přírodninami dle předlohy – Zeměkoule, kontejner
- Rýmy (pes – les, míč – klíč…)
LOGOPEDICKÉ CHVILKY
- gymnastika mluvidel, artikulační cvičení, hlásky s, z, č, š, dechová cvičení
OSTATNÍ
- EVVO:
- 1.1.1 – Umožňovat dětem každodenní kontakt s přírodou a tím upevňovat jejich zájem o životní prostředí
- 1.1.2 – Uvědomit si, jak „já“ mohu pomoci životnímu prostředí
- BEZPEČNOST:
- bod č. 6 – Nedávat do úst nalezené potraviny, nevyndávat je z kontejnerů a popelnic
- bod č. 11 – Seznámit děti se zásadami dopravních situací, přecházení přes silnici apod.
- ICT: Tonda Obal (www.mladsi.tonda-obal.cz), interaktivní tabule, rozvoj logického a informatického myšlení předškolních dětí- čtvercová síť
BÁSNĚ
Ranní mrazík
Daniela Fischerová
„To to zebe!“ vzdychlo nebe.
„Mě to studí! a co tebe?
zafňukalo potichu.
„Kdepak!“ řekla země jemně.
„Ze mě roste tráva, je mně,
jako když jsem v kožichu.“
Tráva
Jan Noha
Zjara první ona vstává,
sníh si z hlavy setřepává,
v létě pod kosou se skloní,
až k hvězdám sladce voní.
Na podzim, když vítr skučí,
bere zemi do náručí.
V zimě v polích, na zahradě,
peřinu přitáhne k bradě,
aby zjara první vstala,
sníh si z hlavy setřepala.
Jaro
František Hrubín
Táta včera na venku
našel první sněženku,
vedle petrklíč,
zima už je pryč.
PÍSEŇ
Třídíme odpad (melodie na Prší, prší…)
I když jsme jen malé děti, umíme už třídit smetí.
Modrá, žlutá, zelená, víme, co to znamená.
Nedá nám to žádnou práci, už jsme skoro dospěláci.
Papír, plasty, sklenice, nápojové krabice.
Prší, prší jen se leje, popelář se na nás směje.
Rychle z auta vyleze, odpadky nám vyveze.