Téma: Všechno kvete, máj – lásky čas
Podtéma: Kapka vody – otevírání a čištění studánek, potoků a řek, koloběh vody v přírodě, vodní živočichové; Den dětí
Cíl: Seznámení s tématem „voda“ – výskyt, druhy vody…, činnosti spojené s vodou, názvy a druhy vodních živočichů a obojživelníků, seznámení s pojmem a principem „koloběh vody v přírodě“, nabídka aktivit spojených s vodou. Seznámení se s životem na planetě Zemi (rozmanitost obyvatel)
Společné vzdělávání a sdílení v ranním kruhu:
- Počasí a kalendář: určování dle aktuálního stavu (den, měsíc, roční období, druh počasí)
- Voda: asociace; výskyt vody kolem nás; chuť, barva, příklady užití vody, její důležitost
- Činnosti spojené s vodou
- Živočichové a rostliny související s vodním prostředím: názvy, velikosti, barva
- Koloběh vody v přírodě
- Chování se k vodnímu zdroji – ochrana přírody a vody i v domácím prostředí (neplýtvání, neznečišťování)
Výtvarné a pracovní činnosti:
- Pokusy s vodou: přelévání, nabírání, třídění (plave x neplave), míchání
- Voda – řeka, rybník, moře, bazén: kreslení, malování, vystřihování, lepení
- Potrubí: roličky
- Modelování: řeka – vlny
- Kapka vody: vystřihování a kreslení či malování detailů
- Společná a skupinová práce: voda a vodní živočichové: kreslení, tiskání, vystřihování a lepení
- Voda – řeka, potok, moře, rybník: mozaika z PET víček
- Žába: vystřihování, lepení, dokreslování detailů
- Pozorování – voda, bláto: mikroskop, lupa
Tělesné a pohybové činnosti:
- Cvičení podle vzoru, s padákem, prvky Tai-chi: země, voda, drak…
- Procvičování všech svalových skupin se zařazením balančních cvičení, křížové pohyby, přeskakování, hod míčkem (horní oblouk)…
- Pohybové hry: na postřeh a reakce na signál (Rybičky, rybičky…, Já jsem vodník z rybníka…, Hastrman)
Hudební činnosti, básničky a říkanky, předčtenářská gramotnost:
- Nácvik písně:“Holka modrooká …“
- Poslech písně:“ Vltava – B.Smetana…“ –
- Nácvik básničky: „Kdyby vody nebylo…“, říkanka:“Žába leze po žebříku…“
- Rozpočítadlo: „Byla ryba u potoka…“
- Ukolébavka: “Studánka”
- Sluchové rozlišování: Zvuky sklenice s vodou
- Prohlížení knih, encyklopedií, časopisů, obrázků – souvisejících s vodou
Logopedická chvilka, trénink mluvidel:
- Gymnastika jazyka, rtů a mluvidel: kladívko, malíř, tygr, boulička…
- Sluchové rozlišování druhů zvuků, sluchová paměť: sklenice naplněné vodou – různé zvuky
- Spojování slov ze slabik, spojování hlásek do slov = „marťanština“ (V-O-D-A…)
- Posilování mluvního projevu – celé věty
- Dechová cvičení: foukání brčkem, ústy do vody
- Hádanky k tématu
Činnosti pro nejstarší předškoláky:
- Předmatematické představy: vpravo – vlevo (pravá – levá), první – poslední; před – za
- Předčtenářské činnosti: zrakové rozlišování, chybějící – přebývající tvar
- Grafomotorika: tvary: kruh, vlny, horní oblouk
- Životní cyklus žáby: skládání, posloupnost
EVVO: 2.1.2.2 Seznámení se s životem a rozmanitostí ekosystému řeka, rybník, moře
2.1.4.5 Vytvářet u dětí zdravé životní návyky a postoje a podporovat samostatnost
Bezpečnost: V umývárně nerozstřikovat vodu, neklouzat s e a neběhat, na vodu na zemi upozornit učitelku, která zajistí úklid
Ostatní: Pátek 24.5. Výlet – procházka k nejbližšímu vodnímu zdroji (rybník, pramen)
Pondělí 3.6. dopoledne – oslava Dne dětí v MŠ zahradě (sportovní aktivity)
Úterý 4.6. Focení v MŠ (společné foto)
Středa 5.6. výlet do ZOO Tábor
JÁ JSEM VODNÍK Z RYBNÍKA
Já jsem vodník z rybníka, kdo může, ať utíká. Jako žábu chytím tě, jako rybu do sítě. Už po tobě sahám, za nohu tě tahám, už si chystám pokličku na tvou černou dušičku. |
KOLOBĚH VODY
Povím Vám příběh kratičký V potůčku se prohání, Stoupá vzhůru do mraků. Až má mráček plné bříško, Tenhle příběh nemá konec, |
BĚŽÍ BĚŽÍ MYŠKA
Běží běží myška okolo rybníčka. Nese nese proutí ocáskem si kroutí. |
ŽABKA HOPSÁ
Žabka hopsá, smutně skáče, co jí trápí, pročpak pláče? Velkou starost ona má, jakou hláskou slovo…..začíná? |