TÉMA: PŘÍRODA POMALU USÍNÁ
PODTÉMA: Legenda o sv. Martinovi + Světlo, tma – zkracuje se den a prodlužuje noc, Draci – pouštění draků, legenda a tradice u nás i ve světě, Příroda se připravuje k zimní spánku – stromy a keře opadávají, změna počasí
CÍL: Rozvíjet empatii a pochopení hodnot jako je sdílení a pomoc druhým prostřednictvím příběhu svatého Martina, Učit děti o důležitosti světla a dobra v každodenním životě, Podporovat spolupráci a komunikaci v rámci skupinových aktivit a her, Získat znalosti o postavě svatého Martina a jeho skutcích, Rozvíjet kreativitu a motorické dovednosti, Rozvíjet slovní zásobu a vyjadřovací schopnosti, čit se nové písničky a básničky související s tématem, Seznámit děti s tradicemi spojenými s pouštěním draků a pochopení významu tohoto zvyku v různých kulturách, naučí se vnímat počasí a přírodní jevy jako faktory, které ovlivňují jak draky i přírodu, pochopí, jak se zvířata a rostliny přizpůsobují měnícím se ročním obdobím, naučí se o různých typech draků
KOMUNITNÍ KRUH
- Povídání o svatém Martinovi a jeho významu
- Povídání o symbolech spojených se sv. Martinem (např. plášť, kůň)
- zkracuje se den a prodlužuje noc (sezónní změny, slunovrat)
- Diskuze o tradicích spojených s Martinem (svatomartinské hody, lampiony)
- Diskuze o tom, jak sv. Martin přivádí zimu
- Diskuze o dracích – co to je, jak vypadají, jaké draky znáš
- Diskuze o dracích – co si o nich myslí, jaké mají vlastnosti
- Diskuze o tom, co je zimní spánek – jaké zvířata hibernují (např. medvědi, ježci)
- Vyprávění pohádky o zvířátkách, která se připravují na zimu
POHYBOVÉ ČINNOSTI
- Pouštění draků (dle počasí)
- Procházky do přírody
- Hra na téma počasí – role různých typů počasí (déšť, sníh, vítr)
- Cvičení s náčiním a nářadím (možná návštěva tělocvičny v Sokolovně)
- Tanec
- Cvičení s padákem
- Nácvik koordinace
- Cvičení na rovná záda
- Střídání chůze a běhu (pomalu, rychle dle rytmu)
HUDEBNÍ A LITERÁRNÍ ČINNOSTI
- Čtení legendy o svatém Martinovi (např. jak Martin sdílí svůj plášť se žebrákem – symbol světla a dobroty)
- Písničky k tématu
- Básničky k tématu
- legendy a pohádky o dracích
- příběhy o zvířatech a rostlinách v zimě
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ ČINNOSTI
- Malování podzimní krajiny se svatým Martinem a koněm
- Tvoření lampionů
- Vytvoření koláže s podzimními přírodními materiály (listy, větvičky) a podkovy jako symbolu ochrany
- Papírové loutky – kůň, sv. Martin
- Práce s modelovací hmotou – podkovy
- Kreslení obrázků, které znázorňují světlo a tmu (např. slunce a měsíc)
- Výroba draků
- Malování draků – děti nakreslí, jak si představují draka
- Vytvoření jednoduchého plakátu s obrázky zvířat, která spí v zimě
- Vytváření krmítka pro ptáky z přírodních materiálů nebo recyklovaných materiálů
- Pracovní listy
ROZUMOVÉ ČINNOSTI
- jak vzniká stín, co se stane, když je tma
- Seznámení s různými druhy stromů a keřů, které v zimě opadávají
- jak vítr pomáhá drakům a jak příroda potřebuje vítr k rozšíření semen
- Předmatematické představy – kostky, počítání, geometrické tvary, porovnávání počtu
- Barvy
- Didaktické hry na podporu logického myšlení
- Prostorové a časové vnímání ( před/za, ráno/večer, …)
- Hledání rozdílů
ICT
- Interaktivní tabule
- Beebot
- Roboliška
LOGOPEDICKÁ CHVILKA
- Gymnastika jazyka a mluvidel
- Hlásky m, b, p
- Dechová cvičení – vítr
BEZPEČNOST DĚTÍ
Bod č. 7– Na vycházkách nešermovat klacky, Při manipulaci s rizikovými předměty, jako jsou klacky, kameny, hrací kostky, příbory apod. dbát zvýšené opatrnosti.
Bod č. 8 – Nedávat do úst žádné plody bez souhlasu učitelky.
Bod č. 9 – Chodit ze schodů pomalu, s odstupy, nestrkat do sebe zezadu
EVVO
2.1.1.1. – Uvědomění si souvislostí mezi střídáním ročních období a změnami v přírodě
2.1.1.2. – Návrat k tradicím
2.1.4.1. – Umožňovat dětem každodenní kontakt s přírodou a tím upevňovat jejich zájem o životní prostředí