NÁVRH VZDĚLÁVACÍCH ČINNOSTÍ V OBDOBÍ 2. 1. – 31. 1. 2025
Téma: ZIMNÍ RADOVÁNKY
Podtémata: • Tři králové • Zima kolem nás – počasí, změny v přírodě, sníh a mráz • Sportujeme pro zdraví • Lidské tělo a prevence nemocí, zdravý životní styl
Vzdělávací cíle: seznámení se znaky zimy, s vlastnostmi sněhu a ledu, se změnami počasí, seznámí se s pravidly bezpečného chování na sněhu a ledu a budou je dodržovat, upevní pracovní návyky při práci s barvou, do rozvoje poznání zapojí všechny své smysly, co je sníh a led – budou provádět první pokusy – vyjmenují vybrané zimní sporty, Vytvoří si znalost o tom, že v zimě nemusíme být jen schovaní doma v teple, ale že je dobře být venku na čerstvém vzduchu a otužovat se, porozumí slyšenému textu a reprodukují ho, domluví se slovy, gesty, vyjádří pohybem a mimikou své pocity, zvládnou dramatickou úlohu, vytvoří si povědomí o mezilidských hodnotách, osvojí si pojmy vpravo, vlevo a ostatní, samostatně se rozhodují, rozvinou jazykové schopnosti – výslovnost, homonyma, synonyma, první a poslední hlásky apod., zvládnou pobyt v nerovném terénu, vyjmenují základní kosti a orgány v těle, pochopí význam otužování, pochopí, co je pro lidské tělo prospěšné a co není, znají základ poskytnutí první pomoci
KOMUNITNÍ KRUH
- Vyprávění o prožitých Vánocích
- Počasí a oblékání
- jak se chránit před chladným počasím a před mrazem
- Tři králové – diskuze – rozvoj slovní zásoby
- Zimní sporty – diskuze
- Lidské tělo – kosti, orgány,…
- Zdraví, nemoci
- Roční období, měsíce v roce, dny v týdnu
- Sluchové, zrakové a rozumové hry (Přijela tetička, Kimova hra, …)
POHYBOVÉ CHVILKY
- Cvičení s míči
- Cvičení na zdravá záda
- Vzájemná masáž
- Hod obouruč a jednoruč ve dvojicích a na cíl
- Cvičení s padákem
- Cvičení s využitím lavičky
- Tanec na hudbu
- Pohybové hry – Na mrazíka, na sněhové vločky, …
- Vycházky do přírody
- Rozcvičky podle dětí
- Cvičení rovnováhy
- Nápodoba zimních sportů
- Překážkové dráhy
- Relaxace
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ ČINNOSTI
- Práce s lepidlem, nůžkami
- Práce s modelínou
- tempery, vodové barvy
- Kreslení pastelkami
- Obkreslování šablon
- Práce se štětcem, houbičkou, razítky
- Grafomotorická cvičení na uvolňování ruky, ramenního kloubu a pro nácvik správného úchopu tužky
- Nové výtvarné techniky – vymývaná klovatina, zmizíkování, sůl
LITERÁRNÍ ČINNOSTI
- Čtení příběhů a pohádek s porozuměním
- Nácvik básniček k tématu
- Prohlížení knih
HUDEBNÍ ČINNOSTI
- Nácvik a zpěv písní k tématu
- Zpěv s klavírním doprovodem
- Rytmizace
- Hra na hudební nástroje
ROZUMOVÉ ČINNOSTI
- Třídění podle barvy, tvaru, velikosti
- Předmatematické představy (hrací kostky, méně-více, číselná řada 1-10 -20)
- První a poslední hláska ve slově
- Pozorování ptáků v krmítku na okně do naší zahrady
- hry a pokusy se sněhem
- Hra na lékaře
LOGOPEDICKÁ CHVILKA
- Logopedické pohádky
- Opakování hlásek
- Gymnastika jazyka a mluvidel
- Dechová cvičení
ICT
- Vláček – cesta do Betléma
- Interaktivní tabule – barevné kamínky
- Mikroskop, Lupa – pokusy
OSTATNÍ
- 13.1. Divadlo v MŠ – Kašpárek a princezna
- Návštěva JÍLOVSKÉHO MUZEA
Bezpečnost dětí
- bod č.12 – Nelézt na kryty (ústředního topení), parapety, nábytek,
- bod č. 13 – nelézt a nechodit do neosvětlených místností, schodišť a skladů – nebezpečí pádu věcí,
- bod č.14 – seznámit děti se zásadami dopravních situací, přecházení přes silnici apod., bod č. 1 – Upozornit děti na nebezpečná místa v terénu, na školní zahradě, na cestě na vycházky ( pozornost při chůzi)
EVVO
- 1.4.4. – Naučit děti pracovat s EVVO pomůckami a vyhledávat informace v dostupných materiálech
- 1.1.1. – Uvědomění si souvislostí mezi střídáním ročních období a změnami v přírodě
- 1.1.3. – Uvědomění si základních potřeb pro život