NÁVRH VZDĚLÁVACÍCH ČINNOSTÍ V OBDOBÍ 10. 2. – 7. 3. 2025
Téma: Mrzne, až praští
Podtéma: Lidské tělo – smysly, zdraví a nemoci, Povolání
Vzdělávací cíle: Seznámit děti s jednotlivými smysly a jejich funkcemi, Rozvíjet povědomí o tom, jak smysly pomáhají v každodenním životě, Naučit děti, jak pečovat o své zdraví, Seznámit děti se základními pravidly hygieny a prevencí nemocí, Rozvoj jemné a hrubé motoriky, Seznámit děti s různými profesemi, Učit děti o důležitosti práce a spolupráce v rámci společnosti,
KOMUNITNÍ KRUH
- Co jsou smysly a proč je potřebujeme
- Zrak – Jak vidíme a jak pečovat o oči
- Sluch – Jak slyšíme a proč je sluch důležitý
- Čich – Jak vnímáme vůně
- Chuť – Jak ochutnáváme a co máme rádi
- Hmat – Jak cítíme předměty
- Zdraví – Co je to zdraví?
- Hygiena – Jak se starat o své tělo
- Prevence nemocí – Jak se chránit před nemocemi
- Nemoci – Co se stane, když jsme nemocní?
- Sport a pohyb – Proč je důležitý pohyb pro zdraví
- Výživa – Jak jíst zdravě
- Co je to povolání
- Povídání o různých profesích
POHYBOVÉ CHVILKY
- Cvičení v Sokolovně
- cvičení s míči, overbally
- Cvičení na zdravá záda
- Dětská joga
- Cvičení s náčiním a nářadím
- Padák
- Tanec na hudbu
- Pohybové hry
- Vycházky do přírody
- Překážkové dráhy
- Relaxace
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ ČINNOSTI
- Práce s lepidlem, nůžkami
- Barva
- Výroba „brýlí“ z kartonu a povídání o tom, jak brýle pomáhají
- Výroba „zdravého talíře“ – děti si sestaví jídelníček z výstřižků zdravých potravin
- Tvorba tabulky „zdravé a nezdravé potraviny“
- Kresba – čím budu až vyrostu?
LITERÁRNÍ ČINNOSTI
- Čtení krátkých příběhů s porozuměním
- Básničky k tématu
HUDEBNÍ ČINNOSTI
- Nácvik a zpěv písní k tématu
- Zpěv s klavírním doprovodem
- Rytmizace
- Hra na orffovy nástroje
ROZUMOVÉ ČINNOSTI
- Poznávání předmětů podle hmatu, vůně, chuti nebo zvuků
- Hmatové pexeso aj., sluchové hry, ochutnávání (sladké, slané, kyselé), atd.
- hledání různých objektů a předmětů podle barvy a tvaru
- Námětové hry – na profese (lékař, policista, hasič, kuchař, zahradník,…)
- První a poslední hláska ve slově
LOGOPEDICKÁ CHVILKA
- Logopedické pohádky
- Opakování hlásek
- Gymnastika jazyka a mluvidel
- Dechová cvičení
ICT
- Byl jednou jeden život – smysly
- Sudoku
- Interaktivní tabule – barevné kamínky
Bezpečnost dětí
- bod č. 3 – Nedráždit a nedotýkat se neznámých zvířat a chránit se před jejich kousnutím, poškrábáním a bodnutí hmyzem
- bod č. 4 – Upozornit děti na nebezpečí ohně a nehrá si s otevřeným ohněm (říci, co je otevřený oheň a jak rychle mohou věci hořet)
- bod č. 5 – Poučit děti o nebezpečí chození s cizími lidmi a braní si věcí a bonbonů od cizích lidí
EVVO
- 1.4.5. – Vytvářet u dětí zdravé životní návyky a postoje a podporovat samostatnost
- 1.4.1. – Umožňovat dětem každodenní kontakt s přírodu a tím upevňovat jejich zájem o životní prostředí
- 1.1.3. – Uvědomění si základních potřeb pro život