NÁVRH VZDĚLÁVACÍCH ČINNOSTÍ V OBDOBÍ 10. 2. – 7. 3. 2025

NÁVRH VZDĚLÁVACÍCH ČINNOSTÍ V OBDOBÍ 10. 2. – 7. 3. 2025

Téma: Mrzne, až praští

Podtéma: Lidské tělo – smysly, zdraví a nemoci, Povolání

Vzdělávací cíle:  Seznámit děti s jednotlivými smysly a jejich funkcemi, Rozvíjet povědomí o tom, jak smysly pomáhají v každodenním životě, Naučit děti, jak pečovat o své zdraví, Seznámit děti se základními pravidly hygieny a prevencí nemocí, Rozvoj jemné a hrubé motoriky, Seznámit děti s různými profesemi, Učit děti o důležitosti práce a spolupráce v rámci společnosti,

 

KOMUNITNÍ KRUH

  • Co jsou smysly a proč je potřebujeme
  • Zrak – Jak vidíme a jak pečovat o oči
  • Sluch – Jak slyšíme a proč je sluch důležitý
  • Čich – Jak vnímáme vůně
  • Chuť – Jak ochutnáváme a co máme rádi
  • Hmat – Jak cítíme předměty
  • Zdraví – Co je to zdraví?
  • Hygiena – Jak se starat o své tělo
  • Prevence nemocí – Jak se chránit před nemocemi
  • Nemoci – Co se stane, když jsme nemocní?
  • Sport a pohyb – Proč je důležitý pohyb pro zdraví
  • Výživa – Jak jíst zdravě
  • Co je to povolání
    • Povídání o různých profesích

POHYBOVÉ CHVILKY

  • Cvičení v Sokolovně
  • cvičení s míči, overbally
  • Cvičení na zdravá záda
  • Dětská joga
  • Cvičení s náčiním a nářadím
  • Padák
  • Tanec na hudbu
  • Pohybové hry
  • Vycházky do přírody
  • Překážkové dráhy
  • Relaxace

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ ČINNOSTI

  • Práce s lepidlem, nůžkami
  • Barva
  • Výroba „brýlí“ z kartonu a povídání o tom, jak brýle pomáhají
  • Výroba „zdravého talíře“ – děti si sestaví jídelníček z výstřižků zdravých potravin
  • Tvorba tabulky „zdravé a nezdravé potraviny“
  • Kresba – čím budu až vyrostu?

LITERÁRNÍ ČINNOSTI

  • Čtení krátkých příběhů s porozuměním
  • Básničky k tématu

HUDEBNÍ ČINNOSTI

  • Nácvik a zpěv písní k tématu
  • Zpěv s klavírním doprovodem
  • Rytmizace
  • Hra na orffovy nástroje

ROZUMOVÉ ČINNOSTI

  • Poznávání předmětů podle hmatu, vůně, chuti nebo zvuků
    • Hmatové pexeso aj., sluchové hry, ochutnávání (sladké, slané, kyselé), atd.
  • hledání různých objektů a předmětů podle barvy a tvaru
  • Námětové hry – na profese (lékař, policista, hasič, kuchař, zahradník,…)
  • První a poslední hláska ve slově

LOGOPEDICKÁ CHVILKA

  • Logopedické pohádky
  • Opakování hlásek
  • Gymnastika jazyka a mluvidel
  • Dechová cvičení

ICT

  • Byl jednou jeden život – smysly
  • Sudoku
  • Interaktivní tabule – barevné kamínky

Bezpečnost dětí

  • bod č. 3 – Nedráždit a nedotýkat se neznámých zvířat a chránit se před jejich kousnutím, poškrábáním a bodnutí hmyzem
  • bod č. 4 – Upozornit děti na nebezpečí ohně a nehrá si s otevřeným ohněm (říci, co je otevřený oheň a jak rychle mohou věci hořet)
  • bod č. 5 – Poučit děti o nebezpečí chození s cizími lidmi a braní si věcí a bonbonů od cizích lidí

EVVO

  • 1.4.5. – Vytvářet u dětí zdravé životní návyky a postoje a podporovat samostatnost
  • 1.4.1. – Umožňovat dětem každodenní kontakt s přírodu a tím upevňovat jejich zájem o životní prostředí
  • 1.1.3. – Uvědomění si základních potřeb pro život