Navigace: PROJEKTY MŠ, Aktuality, Kontakt
EVVO
Jedná se o dlouhodobý školní projekt, který v sobě spojuje vzdělávací program a soutěže se zaměřením na třídění a recyklaci odpadů. Program je finančně podporovaný společnostmi ASEKOL s.r.o., ECOBAT, s.r.o., EKO-KOM, a.s., EKOLAMP, s.r.o. a ELEKTROWIN, a.s. a je pod záštitou MŠMT České republiky. Náš EVVO program je přílohou Školního vzdělávacího plánu.
Program umožňuje školkám získávat body v návaznosti na vzdělávací a výchovné úkoly s ekologickou tematikou a na základě zpětného odběru drobného vysloužilého elektrozařízení a použitých baterií. Za body si může školka čerpat odměny z katalogu odměn.
Ve školce před vstupem do hospodářské části a k Tučňákům je umístěn červený kontejner na sběr drobného elektrozařízení a zelená krabice na použité baterie.
Pomozte nám získat body v soutěži a odevzdejte ve školce použitá drobná elektrozařízení a použité baterie.
Též jsme zapojeni do projektu environmentální výchovy „Mrkvička“.
Projekt Mrkvička je vzdělávací a informační podpora mateřským školám v naplňování environmentální oblasti „Dítě a svět“ Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Realizuje ji Sdružení středisek ekologické výchovy Pavučina a je projektem dlouhodobým. Jeho realizace začala v roce 2007, a to prostřednictvím členských středisek (krajských koordinátorů) a zahrnovala vytvoření sítě MŠ se zvýšeným zájmem o environmentální oblast na krajských, resp. celorepublikové úrovni, zmapování potřeb mateřských škol; dále poskytování informační a metodické pomoci MŠ v environmentální oblasti na základě zmapovaných potřeb; zprostředkování vzájemné výměny zkušeností pedagogických pracovníků se zpracováním a realizací environmentální oblasti Dítě a svět v rámci školních vzdělávacích programů. Naše školka je do programu zapojena od školního roku 2010/2011. Jelikož ještě nebyla vytvořena síť ekoškolek, budeme se pokoušet o ni usilovat. Nadále budeme pokračovat ve spolupráci s ekocentry, lesními školkami a organizacemi usilujícími o trvale udržitelný život.
Eko osvěta se bude prolínat do všech činností a v průběhu vzdělávání budeme pracovat s kompetencemi k tomu se vztahujícími.
Naši pedagogové se v rámci DVPP dále vzdělávají a to i v environmentální oblasti. Navštěvují různé ekologické semináře a ekodílny.
DĚTSKÁ MENSA
Mensa ČR: nadané děti: MŠ Pod Školkou, Jílové u Prahy – NTC školky
Naše mateřská škola nakoupila pomůcky pro vzdělávání nadaných dětí. Inspirovali jsme se na stránkách Mensy a již je používáme. Jedná se o pomůcky individuální i skupinové. Jsou rozmanité, adekvátní věku dětí. Jedná se zejména o stolní a deskové hry, karetní hry, dřevěné skládačky, vlajky zemí, značky aut atd. Uzpůsobili jsme tomu také třídu, kde máme speciální místo a koutek, kde děti s těmito pomůckami pracují a vědí, kde je hledat. Používáme je hlavně ráno při ranních činnostech, kdy děti chodí postupně a je jich méně a mohu se jim plně věnovat anebo při odpoledních hrách, kdy dětem nabídnu tyto činnosti a vždy velká část jde vyzkoušet, co jsem jim připravila. S dětmi také procvičujeme obě hemisféry zejména točením jedním směrem a zhruba za další týden druhým směrem, tak jak jsme si to ukazovali na kurzu. Při používání vlajek zemí a značek aut procvičujeme paměť a postřeh a vedeme děti k vytváření asociací k jednotlivým zemím i k jednotlivým značkám aut. K tomu používáme atlasy a encyklopedie, odborné knihy a také nám k tomu dopomáhá pohyb. Zejména u značek aut, kde si můžeme na jednotlivá auta zahrát a vytvářet tak různé dopravní situace.
Založili jsme Klub šikovných dětí Dumálek.
Rádi bychom se více dostali do povědomí rodičů, a to informacemi přímo od nás nebo zapůjčením odborné literatury, časopisů nebo odkazem na stránky Mensy. Chystáme se prezentovat naši práci ukázkovými hodinami, kde by měli možnost vidět a seznámit se, jak s dětmi pracujeme a hlavně, jak moc je to baví a rozvíjí po všech stránkách od koncentrace a soustředěnosti až po procvičení paměti, samostatnosti nebo schopnosti dokončit úkol. Dále plánujeme odpoledne deskových a stolních her, kde bychom zapojili i rodiče a tím také o tomto vzdělávání společně více hovořili a diskutovali.
SKUTEČNĚ ZDRAVÁ ŠKOLKA
Chceme zdravější děti
Naše školky se zapojili do programu „Skutečně zdravá škola“
Chceme, aby naše děti jedly jídlo, které je zdravé a které jim chutná, a aby věděly, odkud jídlo pochází a jak vzniká. Skutečně zdravá škola je komplexní program zdravého školního stravování. Snaží se, aby si děti jídla vážily, dokázaly si jej vychutnat a věděly, odkud jídlo pochází a jak vzniká. Skutečně zdravá škola pomáhá dětem v rozvoji dovedností a návyků, které budou potřebovat ke zdravému a úspěšnému životu.
Desatero školní kuchyně
Doporučení Skutečně zdravé školy pro přípravu pokrmů ve školních jídelnách.
1.Používáme jen základní suroviny
Pokrmy připravujeme ze základních surovin, jako jsou: čerstvá zelenina a ovoce, brambory, luštěniny, rýže, těstoviny a další obiloviny (přednostně celozrnné), maso, ryby, neochucené mléčné výrobky, vejce, koření atd.
- Upřednostňujeme lokální a sezónní potraviny
Suroviny k přípravě pokrmů nakupujeme od místních výrobců a dodavatelů – podporujeme regionální trh. Využíváme přednostně zeleninu a ovoce, které dozrává v daném ročním období.
- Minimalizujeme používání polotovarů a instantních potravin
K přípravě jídel nepoužíváme hotové či instantní výrobky, konzervy (s výjimkou rybiček např. k přípravě pomazánek), uzeniny, kompoty, sterilovanou zeleninu. Z mražené zeleniny využíváme především druhy celoročně nedostupné (hrášek, fazolky).
- Omezujeme konzumaci bílé pšeničné mouky
Na přípravu moučných jídel a příloh přednostně používáme celozrnnou mouku, zařazujeme i nepšeničné druhy, pečivo kvasové. Zbytečně nenastavujeme a nezahušťujeme jídla moukou. Jako vhodné alternativy pro zahuštění doporučujeme například červenou čočku a jáhly.
- Minimalizujeme množství soli
Jídla dochucujeme čerstvými a sušenými bylinkami, nepoužíváme hotová dochucovadla, zejména přípravky s glutamátem.
- Snižujeme spotřebu cukru
Sladká jídla zařazujeme maximálně 2x měsíčně (ideálně podle receptů z nabídnutého receptáře), pokrmy nedoslazujeme (omáčky atd.), nápoje podáváme pouze neslazené, nepoužíváme umělá sladidla ani výrobky, které je obsahují. Nekupujeme slazené mléčné dezerty, sladké pečivo ani jiné sladkosti.
- Používáme kvalitní tuky
K přípravě pokrmů používáme rostlinné nerafinované oleje, máslo a sádlo. Nepoužíváme potraviny obsahující částečně ztužené tuky.
- Hlavní jídlo podáváme s dostatkem zeleniny
Oběd tvoří hlavní jídlo a neslazený nápoj. K tomu si dítě může přidat polévku, salát, případně jednotlivou zeleninu či ovoce.
- Dbáme na vyváženost mezi masitými a nemasitými pokrmy
Při nabídce jednoho jídla se k hlavnímu chodu střídají masitá a bezmasá jídla. Ideální je nabídka dvou jídel, z nichž jedno je bezmasé. Polévky jsou převážně zeleninové a luštěninové.
- Respektujeme potřeby dítěte a čas k jídlu
Každé dítě dostává porci s respektem k jeho skutečným potřebám a chutím. U zdravých prospívajících dětí jsou respektovány dietní zásady vyjádřené rodiči. Jídelna podle svých možností nabízí dietní stravování nebo alespoň uskladnění a přihřátí domácího oběda. Vedení školy plánuje dostatek času na jídlo, zajišťuje klidnou atmosféru v jídelně.